Logga

Diverse

Artikel ur SvD 110915
Stockholm bara tvåa i musikalkampen

Ikväll är det premiär för Monty Python-föreställningen Spamalot på Oscars. Men det är inte till Stockholm som de senaste Broadway- och West End-musikalerna kommer först. Det är i Malmö det händer.

Privatteaterhösten i huvudstaden bjuder strikt räknat inte på en enda stor premiär i år. På både Göta Lejon och Maxim fortsätter vårens föreställningar, medan China och Oscars har Stockholmspremiärer av uppsättningar som redan spelats i andra svenska städer. Samtidigt har Cirkus tillfälligt byggts om från teater till showarena för Lena Philipsson respektive Henrik Schyffert och Fredrik Lindström.

Chinateaterns uppsättning av Zpanska flugan skapades som sommarteater i Kalmar förra året, och Oscarsteatern har plockat hit Spamalot från Nöjesteatern i Malmö.

Nöjesteatern har på senare år etablerat sig som landets piggaste musikalscen. Förutom Spamalot hade också High school musical svensk premiär här för några år sedan innan den flyttades till Göta Lejon i Stockholm. Och i höst har Nöjesteatern Skandinavienpremiär för Legally Blonde, som bland annat fick en Laurence Olivier Award för Bästa nya musikal i London så sent som i mars.

Hur kan en liten 634-platsersteater i Sveriges tredje största stad snuva jättarna i Stockholm på den ena nya musikalimporten efter den andra? Julius Malmström som driver Nöjesteatern menar att det handlar om att hans 40 år i nöjesbranschen skapar förtroende hos teaterförlagen, i kombination med att han ligger steget före och lyssnar på vad som är på gång.

–Det hade varit mycket enklare att göra My fair lady igen. Men det tillför ju ingen ny publik till teatrarna. Privatteatrarna har inte en krona i bidrag, vi måste själva skapa en ny publik. Sedan får det gärna vara en kombination, vi har Jan Malmsjö som professor Callahan i Legally Blonde som gör att de äldre också kommer, säger han.

Nöjesteatern har fått tillstånd att göra sina egna versioner av musikalerna, trots att det rör sig om nyskrivna verk där kravet från teaterförlagen ofta är att de ska göras exakt som originalet med alla de kostnader det innebär.

–När vi kommit överens om rättigheterna brukar det komma ett 24-sidigt avtal där jag görs helt livegen. Jag brukar ta fram rödpennan och skriva kommentarer som går ut på att jag måste få anpassa det för den teatermarknad vi har. Spamalot gick på en av Londons största teatrar, det måste bli ett annorlunda upplägg här. Jag trodde aldrig att jag skulle få igenom det.

Det ryktas att Spamalot var på gång att sättas upp för några år sedan i Stockholm, men att två tillfrågade komikerstjärnor inte trodde att den skulle gå att översätta. När musikalen nu till sist ändå når huvudstaden, via omvägen Malmö där den gick i två säsonger, är föreställningen densamma. Några av skådespelarna är dock nya, bland andra Henrik Dorsin. Han gör nu sin fjärde roll på Oscarsteatern och konstaterar att Spamalot inte riktar sig till Oscars vanliga något ålderstigna och uppklädda publik.

–Det kommer att ha jättekul de också, även om de kommer att sitta lite förbryllade i början när de ser fiskdängardansen. Det är det som är roligt, att få skita ner Oscars lite. Jag hoppas att det kan locka en publik som vanligtvis inte går hit så att man i framtiden kan spela lite "busigare" föreställningar här. Det måste finnas en återväxt, säger Henrik Dorsin.

Kim Sulocki, en av Sveriges mest erfarna musikalartister, var med i Spamalot Malmö och gör samma roll i Stockholm. Han berättar att de inte sålde särskilt många biljetter före premiären i Malmö eftersom det inte är en jättekänd musikal, Monty Python-kopplingen till trots. Först när folk varit på den och börjat prata om den rasslade det till.

–Det handlar om enorma summor och det får stora negativa konsekvenser om det går lite dåligt, och inte särskilt stora positiva konsekvenser om det går väldigt bra. Om du som producent har ett val mellan en musikal som Grease eller My fair lady som man vet är en kassako och ett nytt osäkert kort är valet ganska lätt. Nöjesteatern ska ha en stor eloge för att de vågar, säger Kim Sulocki.

Några konkreta planer på att ta Legally Blonde till Stockholm finns ännu inte. Nästa snabba Sverigeimport kan bli Broadwaymusikalen The Book of Mormon av South Park-skaparna Trey Parker, Robert Lopez och Matt Stone. Julius Malmström på Nöjesteatern har börjat sondera terrängen för verket, som i år tog storslam på New Yorks teatergala Tony Awards.

–Det lilla jag sett på Youtube roar mig. Och roar det mig måste det roa andra också, säger Julius Malmström.

Text: Tobias Brandel

Hela artikeln som pdf

Aktuella evenemang

14 september-27 oktober 2018
The Play That Goes Wrong
Nöjesteatern, Malmö

4-7 oktober 2018
The Hollies – A Highway of Hits
Stockholm, Karlstad, Göteborg, Malmö

20 oktober 2018
Alcazar - "20 years of disco - Mission completed"
Baltiska hallen, Malmö

5-7 november 2018
Soweto Gospel Choir - Freedom
Stockholm, Halmstad, Malmö

8 november-15 december 2018
The Play That Goes Wrong
Lorensbergsteatern, Göteborg

28 november-4 december 2018
Svansjön - St Petersburg Festival Ballet
Stockholm, Uppsala, Malmö, Kalmar

30 november 2018-24 februari 2019 Musikalen Annie
Nöjesteatern, Malmö

3 december 2018
Nötknäpparen - St Petersburg Festival Ballet
Växjö

5–16 januari 2019
Nyårskonserten 2019
Riksturné 11 svenska orter

12-17 januari, 15-20 mars 2019
Svansjön - Ryska Nationalbaletten från Moskva
Riksturné 10 svenska orter

3-4 februari 2019
Fastlove A Tribute to George Michael
Malmö, Stockholm

15-23 mars 2019
Elvis The Musical
Riksturné 8 svenska orter

21-24 mars 2019
Prince Tribute - The Purple Xperience
Feat Marshall Charloff
Malmö, Göteborg, Norrköping, Stockholm

13 april 2019
The Gonks - A Tribute
Nöjesteatern, Malmö

Alla arrangemang

Från tidigt 70-tal har vi genomfört hundratals arrangemang. Från Paul McCartney & Wings 1972, via Monica Zetterlund 87 till Liza Minnelli 2007. Läs mer

Callmar slott

CallmarslottPå klassisk mark i Alnarp. Det var här han föddes. Det var här i Alnarpsparken som Stefan Julius Malmström växte upp och lekte som barn. Det var här han for fram på sin trehjuling och emellanåt knackade på hos professorskan Callmar när han blev godissugen. Och det var hit – till Callmar slott – han 1999 återvände som välkänd imperiebyggare i nöjesbranschen.
Läs mer