Logga

Om Julius

Artikel ur Grip #7 2011
Musikalernas Malmö - Julius Malmström om publiksuccéerna

Malmö har blivit något av Sveriges musikalcenter. Många stora musikaler kommer till Sverige via Malmö. En av människorna bakom där är Julius Malmström. Grip stämde träff för att förstå varför.
Text LENA BIRGERSSON

Nöjesteatern intill Folkets Park i Malmö har bara 634 platser, men trots sin storlek är det en alert musikalscen som gång på gång är först med att ro hem kontrakten för eftertraktade utländska musikaler. Och alla tycks bli publiksuccéer.

I höst har "Legally Blonde" haft Skandinavienpremiär här, i fjol var det "Spamalot" som drog 62 000 besökare till teatern. Tidigare hade även "High School Musical" sin Sverigepremiär på Nöjesteatern. Flera uppsättningar sätts alltså först upp i Malmö innan de flyttas till Stockholm.

"Spamalot" går just nu på Oscarsteatern i Stockholm och "High School Musical" flyttades även den över till huvudstaden.

Mannen bakom Nöjesteatern i Malmö är Julius Malmström, nöjesproducent sedan tidigt 70-tal. Sedan drygt tio år är han ensam ägare till Nöjesteatern som tidigare tillhörde Malmö Stadsteater.

Varför snuvar Malmö, Sveriges tredje stad, de större städerna på nya musikaler?
— Det är kul när Malmö är steget före Stockholm, men det är inget självändamål. Viktigast för mig är att ligga i framkant och locka en ny publik. En ny uppsättning kan kosta flera tiotals miljoner kronor, men i Malmö är det både smidigare och billigare att sätta upp en ny produktion, det är en anledning. Allt går snabbare här.

Hur då?
— Vill jag ha något svetsat så kommer smeden från Staffanstorp på nolltid. Här går det undan, vi är jordnära och ofta klarar en man det jobb som i Stockholm kräver tre personer. Skåne är ju dessutom min hemmaplan, det är här jag lever och verkar.

Och, nu är jag etablerad hos teaterförlagen utomlands, de vet vad jag kan och vad jag går för.

Malmö marknadsförs som "Musikalernas stad" och du gör det tillsamman med Malmö Opera. Konkurrerar ni inte om samma publik?
— För några år sedan föreslog jag ett samarbete mellan Malmö Opera, Malmö Turism och Nöjesteatern. Vi måste hålla ihop när det gäller marknadsföringen och nu går vi ut tillsammans i annonser och i TV-reklam med parollen "Malmö – musikalernas stad". Vi satsar på att nå människor i hela södra Sverige, publiken i Malmö räcker inte. Men vi samarbetar inte om repertoaren, jag känner bara till Malmö Operas allra närmaste planer. Skulle vi råka göra uppsättningar som lockar exakt samma publik, ja då får vi samarbeta ännu mer.

Hur hittar du ny publik?
— Malmö är känt som operetternas stad, men den tiden är förbi, den gamla operettpubliken finns inte längre. Idag är det de yngre som visar vägen och de äldre hänger möjligtvis på. Att få en blandad publik är en konst, och jag styr till viss del genom att välja skådespelare. Det är ingen slump att Jan Malmsjö har en roll i "Legally Blond". Han drar fortfarande folk i sin hemstad, inte tu tal om saken.

Hur tillsätter du rollerna?
— Att få ett känt ansikte är viktigt, det lockar publiken. Men det måste vara skådespelare med rätt karaktär. Går det inte, vill jag ha den bästa skådespelaren. Som Elle Woods i huvudrollen i "Legally Blonde" hade jag gärna sett Pernilla Wahlgren, men Elle ska vara något yngre och jag är mycket glad att det blev Helsingborgstjejen Kaisa Hammarlund som fick rollen. Hon är fantastiskt bra och har stor erfarenhet, hon har ju jobbat ett helt decennium på musikalscenerna i London.

Varför vågade du satsa på "Spamalot"?
— Musikalen bygger på filmen "Monthy Python and the Holy Grail" och var aktuell att sätta upp i Stockholm för några år sedan. Men planerna lades ner, ingen trodde att den skulle fungera på en svensk publik. Men jag, som sett otaliga lundaspex i mina dagar, såg kvalitéerna och var säker på att den skulle locka en stor publik. Och nu gör den dessutom succé i Stockholm, det är verkligen roligt.

Vilken musikaluppsättning är din bästa hittills?
— "Cats" för några år sedan är jag särskilt stolt över, det är den bästa jag gjort. Musiken och koreografin är krävande och bara de bästa skådespelarna kan göra rättvisa åt TS Eliots kattdikter. Att få rättigheterna till en musikal är alltid förknippat med massor av restriktioner och förbehåll. I kontrakten styrs allt in i minsta detalj. — Här fick jag ta fram rödpennan och stryka ordentligt och man sa faktiskt ja till mina förslag. Det var mycket som måste ändras när uppsättningen skulle flyttas till Malmö. Andrew Lloyd Webber gick till och med på att jag flyttade spelplatsen från en soptipp till en gammal nedlagd teater.

Vilken är din drömmusikal?
— Det är utan tvekan "West Side Story", den är fantastisk och innehåller allt. Men det är osäkert om jag lyckas. Rättigheterna ligger just nu låsta och den ska eventuellt sättas upp som en turnerande produktion. Men kanske kan jag vänta ut den, jag vill helst jobba på fasta teatrar med mina uppsättningar. "The Book of Mormon" är annars en musikal som just nu går för fulla hus i New York. Det är inte omöjligt att jag försöker få rättigheterna till den, jag har sett några förhandsglimtar som verkar lovande.

Är Malmö musikalernas stad för alltid?
— Nej, utbudet måste varieras och 2012 blir farsernas och komediernas år på Nöjesteatern. Och i framtiden kan det bli annorlunda, här finns plats för nyheter. Hösten 2012 producerar jag en stor utställning med ett tusental repliker från Tutankhamons grav. Det är en utställning som turnerar i hela världen och jag fått rättigheterna för Skandinavien. Utställningar är en ny nisch för mig, dessutom är det naturligtvis extra kul att den först hamnar i Malmö.

Hela artikeln som pdf

Aktuella evenemang

29 september 2017–25 februari 2018
The Sound of Music
Nöjesteatern, Malmö

28 oktober 2017–8 april 2018
The Art of the Street - Magic City
Magasin 9, Stockholm

6–16 januari 2018
Nyårskonserten 2018 – Schönbrunn Slottsfilharmoniker, Wien
Riksturné i 7 svenska orter

12 januari–11 mars 2018
Shrek Musikalen
Lunds Stadsteater & Nöjesteatern, Malmö

24 januari–4 februari 2018
Svansjön – Ryska Nationalbaletten från Moskva
Riksturné i 11 svenska orter

2 februari 2018
Rhythm of the Dance
Malmö Live, Malmö

10 & 12 februari 2018
Michael Jacksons Thriller Live
Malmö Arena & Cirkus, Stockholm

11, 16 & 23 februari 2018
Helmut Lotti - Comeback tour
Stockholm, Göteborg, Malmö

13 februari 2018
Alice i Underlandet på is
Lorensbergsteatern, Göteborg

17–20 mars 2018
Andrew Lloyd Webber Gala
Halmstad, Malmö, Göteborg, Stockholm

6–8 april 2018
Shaolin – The Mystical Power of Shaolin Kung Fu
Malmö. Stockholm, Göteborg

7 april 2018
Minns du mig? - Annika Andersson och Thomas Petersson
Nöjesteatern, Malmö

26 maj 2018
Les Ballets Trockadero de Monte Carlo
Nöjesteatern, Malmö

Bokprojekt om Olympen

1972 började Julius arrangera konserter på Olympen i Lund, som under 70- och 80-talen var hjärtat i Sydsveriges musikliv. Hit kom man för att se de största artisterna – från Bob Dylan och Paul McCartney till Black Sabbath, Queen och Depeche Mode.  Nu planeras för en bok med opublicerat bildmaterial från konserterna.

– Vi har tillgång till reportagefoton från bland annat Sydsvenskan och Arbetet, berättar initiativtagaren Petter Lönegård. I arkivet finns mängder av negativ och bilder som allmänheten aldrig sett.

Boken ska kompletteras med foton ur privata samlingar – bland annat Julius eget arkiv. Målet är att ge ut en bok med hjälp av crowdfunding.

Läs mer och stöd projektet här:
www.olympen.nu
The Olympen Gigs - A Book Project

Alla arrangemang

Från tidigt 70-tal har vi genomfört hundratals arrangemang. Från Paul McCartney & Wings 1972, via Monica Zetterlund 87 till Liza Minnelli 2007. Läs mer

Callmar slott

CallmarslottPå klassisk mark i Alnarp. Det var här han föddes. Det var här i Alnarpsparken som Stefan Julius Malmström växte upp och lekte som barn. Det var här han for fram på sin trehjuling och emellanåt knackade på hos professorskan Callmar när han blev godissugen. Och det var hit – till Callmar slott – han 1999 återvände som välkänd imperiebyggare i nöjesbranschen.
Läs mer