Logga

Om Julius

Artikel ur Sydsvenskan 2004-03-19
Gudarna kom till Olympen

När Tiffany, Kajan, Itzhak och de andra i Hipphipp-gänget tog klivet till scenen fick man skapa nya trafikskyltar för att visa vägen till Olympen. På 70- och 80-talet hade det knappast behövts. Då var Olympen hemvist för rockens gudar. Paul McCartney, Kiss, The Clash, Santana, Simple Minds och Bette Midler - alla har de spelat i Lund. Dygnet Runt berättar historien om betongkomplexet som fick storhetsvansinne.

- Egentligen är Olympen en omöjlig lokal. Det är en tråkig byggnad som dessutom ligger fel till. Och den är dåligt anpassad för att göra moderna teaterföreställningar. Men det är det som är utmaningen.

Så säger Stefan "Julius" Malmström, mannen som under nästan trettio år lockade världsartister till denna tråkiga byggnad som ligger fel till. Julius har sedan några år helt lämnat Olympen bakom sig, men komikerparet Johan Wester och Anders Jansson har, tillsammans med producenten Pange Öberg, med föreställningen Hipphipp [paw rihk-titt] visat att det fortfarande går att se möjligheter med den omöjliga idrottshallen i betong i Lunds nordöstra utkanter.

Sagan om Olympen börjar med en felkonstruerad handbollsarena i ett betongkomplex av studentbostäder som stod färdigt just när stora delar av Lunds studentområden mer eller mindre stod tomma.
Men redan sagans andra kapitel är betydligt ljusare, med berättelsen om hur Julius tar sig an lokalen och inom ett år lockar dit såväl Procol Harum och Paul McCartney som Alice Cooper och Santana.

- Jag hade ett uppdrag från Akademiska Föreningen i Lund att ordna danskvällar på studentområdena, men i början av 70-talet sjönk studentantalet drastiskt, så stora delar av Lund var sovstäder. Delphi låg i malpåse - Vildanden, Sparta och Ulrikedal likaså, säger Julius Malmström.

Konsekvensen blev att Julius jobb snarare handlade om att lägga ner danskvällar, än om att faktiskt arrangera dem.
- Till slut tänkte jag att här uppbär jag en lön från AF - jag kan inte fortsätta att bara lägga ner. Jag kände att jag var tvungen att göra något, berättar Julius som själv på den tiden var en 22-årig student.

Studentområdet Sparta var nybyggt vid den här tiden. Tanken hade varit att förbereda staden för en väntad invasion av nya personer som skulle komma till Lund för att plugga. Staden skulle växa och den lilla AF-borgen mitt i Lund ansågs inte räcka till för framtidens Lundastudenter.

- Man trodde att studentantalet skulle explodera, så där kunde man inte vara kvar. Runt Sparta var det tänkt att det skulle växa fram en akademisk by, men 1970 var Sparta i stället som en öde ö, säger Julius.

Och mitt i denna ödslighet låg ett lika öde Olympen, en idrottshall som byggts för elithandboll, men som på grund av en arkitektmiss inte hade rätt mått för att någonsin kunna användas för detta ändamål.
I stället satte Julius igång att boka in artister och med hjälp av kompisen Thomas Johansson, som då precis startat bolaget Ema, såg han till att en av de första att ge en konsert i betongkomplexet blev Paul McCartney, bara två år efter uppbrottet från The Beatles.

- Rock'n'roll-cirkusen drog igång i början av 70-talet, säger Julius Malmström. I stället för att komma med en skåpbil hade man en lastbil och senare blev det en trailer och så vidare. När Paul McCartney kom 1972 med en lastbil så tyckte man att det var jättemycket. Själv kom han dessutom med en dubbeldäckare där ovanvåningen var avsågad så att man kunde använda den som soldäck.

På den tiden var det artistens egna kompisar som roddade, oftast mot betalning av öl, en macka, "plus att de kanske fick pussa svenska flickor", men ganska snart växte sig cirkusen större och tog gestalten av en industri.

- Det var kring 78-79, säger Julius. Bakom allt detta låg den kapitalistiska världen. Med mer pengar inblandade vågade man plötsligt inte släppa iväg vilka artister som helst och det förde det goda med sig att drogade artister plötsligt inte var önskvärda. Det räddade många.

Tack vare Olympen etablerade sig Lund snabbt som Sveriges rockstad bredvid Stockholm, en position som höll en bra bit in på 80-talet, med inbokningar som Kiss, The Clash och Dire Straits.

- På 90-talet blev det svårare. Redan 1985 med Saga hade det vuxit sig för stort. De hade fem trailers med sig. Jag kunde ju inte flytta taket och väggarna, säger Julius.
- Att vi fortfarande kunde presentera så stora artister under de sista tio åren, berodde nog mest på gamla meriter.

Det har visserligen arrangerats spelningar på Olympen även efter att Julius slutade jobba där, men enligt honom är det svårt att på sikt få ekonomi i att ordna rockkonserter i en lokal av den storleken.
Dagens rockscen handlar om klubbar eller arenor - däremellan är det ett stort hål, enligt Julius.

Dessutom anser han att Malmö sedan några år har vuxit om Lund när det gäller kultur. I dag ägnar sig Julius nästan inte alls åt rockkonserter, utan producerar föreställningar på bland annat Nöjesteatern i Malmö.
- När jag tänker på Olympen så fylls jag av nostalgiskt välbehag, men jag känner inte att jag skulle vilja gå tillbaka dit. Var sak har sin tid.

Av Björn Alverfeldt

Aktuella evenemang

29 september 2017–25 februari 2018
The Sound of Music
Nöjesteatern, Malmö

28 oktober 2017–8 april 2018
The Art of the Street - Magic City
Magasin 9, Stockholm

6–16 januari 2018
Nyårskonserten 2018 – Schönbrunn Slottsfilharmoniker, Wien
Riksturné i 7 svenska orter

12 januari–11 mars 2018
Shrek Musikalen
Lunds Stadsteater & Nöjesteatern, Malmö

24 januari–4 februari 2018
Svansjön – Ryska Nationalbaletten från Moskva
Riksturné i 11 svenska orter

2 februari 2018
Rhythm of the Dance
Malmö Live, Malmö

10 & 12 februari 2018
Michael Jacksons Thriller Live
Malmö Arena & Cirkus, Stockholm

11, 16 & 23 februari 2018
Helmut Lotti - Comeback tour
Stockholm, Göteborg, Malmö

13 februari 2018
Alice i Underlandet på is
Lorensbergsteatern, Göteborg

17–20 mars 2018
Andrew Lloyd Webber Gala
Halmstad, Malmö, Göteborg, Stockholm

6–8 april 2018
Shaolin – The Mystical Power of Shaolin Kung Fu
Malmö. Stockholm, Göteborg

7 april 2018
Minns du mig? - Annika Andersson och Thomas Petersson
Nöjesteatern, Malmö

26 maj 2018
Les Ballets Trockadero de Monte Carlo
Nöjesteatern, Malmö

Bokprojekt om Olympen

1972 började Julius arrangera konserter på Olympen i Lund, som under 70- och 80-talen var hjärtat i Sydsveriges musikliv. Hit kom man för att se de största artisterna – från Bob Dylan och Paul McCartney till Black Sabbath, Queen och Depeche Mode.  Nu planeras för en bok med opublicerat bildmaterial från konserterna.

– Vi har tillgång till reportagefoton från bland annat Sydsvenskan och Arbetet, berättar initiativtagaren Petter Lönegård. I arkivet finns mängder av negativ och bilder som allmänheten aldrig sett.

Boken ska kompletteras med foton ur privata samlingar – bland annat Julius eget arkiv. Målet är att ge ut en bok med hjälp av crowdfunding.

Läs mer och stöd projektet här:
www.olympen.nu
The Olympen Gigs - A Book Project

Alla arrangemang

Från tidigt 70-tal har vi genomfört hundratals arrangemang. Från Paul McCartney & Wings 1972, via Monica Zetterlund 87 till Liza Minnelli 2007. Läs mer

Callmar slott

CallmarslottPå klassisk mark i Alnarp. Det var här han föddes. Det var här i Alnarpsparken som Stefan Julius Malmström växte upp och lekte som barn. Det var här han for fram på sin trehjuling och emellanåt knackade på hos professorskan Callmar när han blev godissugen. Och det var hit – till Callmar slott – han 1999 återvände som välkänd imperiebyggare i nöjesbranschen.
Läs mer